Oglaševanje

Nekateri nemški vozniki morajo opraviti "test za idiote"

author
K. L.
13. dec 2025. 17:36
nemški policist izvaja alkotest z voznikom
Foto: PROFIMEDIA

Obvezen test za voznike, ki jim je bilo odvzeto vozniško dovoljenje, v Nemčiji igra eno osrednjih vlog pri varnosti v cestnem prometu, pravijo strokovnjaki.

Oglaševanje

Vsako leto mora v Nemčiji približno 80.000 voznikov opraviti tako imenovani test za idiote.

To je pogovorno ime za medicinsko-psihološko oceno (MPO), ki je obvezen uradni postopek za voznike, ki izgubijo vozniško dovoljenje zaradi vožnje pod vplivom alkohola ali drog.

Sodišče ga lahko odredi tudi voznikom, ki so pogosto kaznovani zaradi neupoštevanja cestnoprometnih predpisov, ali tistim, ki se pri vožnji agresivno ali nedostojno vedejo, pa tudi kolesarjem, ki prekoračijo dovoljeno količino alkohola v krvi.

Postopek poznajo tudi v Avstriji in Švici, namenjen pa je oceni, ali je oseba po določenih prometnih prekrških ali drugih težavah ponovno sposobna voziti, piše nemški Bild.

MPO se je po mnenju strokovnjakov skozi desetletja izkazala za pomembno in igra osrednjo vlogo pri varnosti v cestnem prometu.

Ne služi le prepoznavanju neprimernih voznikov in njihovi začasni odstranitvi s ceste, temveč tudi temu, da pri prizadetih sproži proces sprememb, ki voznike odvračajo od neprimernega ali nevarnega vedenja.

To pa ima za posledico tudi v večji varnosti v cestnem prometu in zmanjšanju tveganj, ki jih povzroča nenadzorovano vedenje.

MPO običajno traja 3–4 ure in vključuje več delov:

  • Izpolnjevanje vprašalnika za oceno zgodovine in razumevanja prekrška.
  • Zdravniški pregled.
  • Računalniško testiranje pozornosti in časa reakcije.
  • Psihološki razgovor s psihologom za razumevanje vedenjskih sprememb in preprečevanje ponovitve.

Ključni del MPO je psihološki intervju.

Pri tem se od prizadetih pričakuje, da kritično razmislijo o tem, zakaj je prišlo do prekrška in katere spremembe so naredili, da bi preprečili prihodnje prekrške.

Tipična vprašanja, ki jih vozniki dobijo pri ocenjevanju, so recimo:

Kako dolgo že imate vozniško dovoljenje?

Kako se ocenjujete kot voznik/voznica?

Kaj za vas pomeni vozniško dovoljenje?

Kako ste se odzvali na prva opozorila in kazni?

Zakaj ste vozili pod vplivom alkohola/drog?

Kaj ste spremenili od dogodka?

Kako nameravate zagotoviti, da se kaj takega ne bo ponovilo?

Več kot polovica udeležencev testov v prvem poskusu ne opravi

Namen teh vprašanj je ugotoviti, ali voznik priznava svoje napake in ali se je iz njih kaj naučil, pa tudi oceniti, ali obstaja možnost, da bodo prekršek ponovili.

Prav tukaj mnogi odpovejo, je za znanstveni podkast portala Welt.de povedal prometni psiholog Ulrich Chiellino. Kot je pojasnil, se je na ta del potrebno dobro pripraviti.

"Brez zadostne priprave ti vozniki pogosto nimajo jasne slike o lastnih vedenjskih vzorcih in o svoji pripravljenosti, da bi jih spremenili," je povedal.

Podatki kažejo, da več kot polovica udeležencev testa v prvem poskusu ne opravi.

Udeleženci vozniškega dovoljenja ne dobijo nazaj, dokler ne dobijo pozitivne ocene na MPO, ne glede na to, če je časovno obdobje, za katerega je bila odrejena prepoved vožnje, medtem že poteklo.

V Nemčiji zato obstajajo tudi svetovalne službe, ki voznike, ki morajo opraviti MPO, nanj pripravijo. Seveda pa to stane.

Stroški niso majhni

Kot je marca letos pisal časnik Bild, so stroški MPO odvisni od natančnega razloga za pregled.

Če gre za prekrške v zvezi z uživanjem alkohola ali drog, voznika test stane 350 do 750 evrov, če gre za to, da ste zbrali večje število kazenskih točk, pa od 350 do 550 evrov.

Prav tako je treba prišteti tudi dodatne zdravniške preglede, kot so testi delovanja jeter ali presejalni testi za droge, ki stanejo dodatnih 150 do 200 evrov.

Bi takšna ocena bila koristna tudi pri nas?

Pri nas psihološke ocene po odvzemu vozniškega dovoljenja iz zgoraj naštetih razlogov ne poznamo.

Slovenska zakonodaja poleg kaznovanja z denarno kaznijo in dodelitvijo kazenskih točk nalaga vozniku tudi obvezno udeležbo rehabilitacijskega programa in usposabljanja za varno vožnjo.

Po udeležbi voznik pridobi potrdilo, ki mu omogoča, da mu izbrišejo štiri kazenske točke v dveh letih.

V Sloveniji alkoholizirani vozniki v zadnjih letih, po podatkih policije povzročijo približno 10 odstotkov prometnih nesreč.

Pogosteje so povzročitelji trčenj s smrtnimi žrtvami – po podatkih zavoda Reševalni pas povzročijo v povprečju vsako tretje tovrstno trčenje.

Teme

Kakšno je tvoje mnenje o tem?

Sodeluj v razpravi ali preberi komentarje

Spremljajte nas tudi na družbenih omrežjih